Gewijzigde route - Reisverslag uit Chalon-sur-Saône, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Gewijzigde route - Reisverslag uit Chalon-sur-Saône, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Gewijzigde route

Door: Dyon

Blijf op de hoogte en volg Dyon

25 Mei 2024 | Frankrijk, Chalon-sur-Saône

Bij aankomst bij het hotel van gisteren wilden we natuurlijk onze fietsen veilig stallen. De fors uitgevallen eigenaresse opende de garage die helemaal vol stond met allerlei zaken. Ze deed zo haar best om plaats te maken dat ze voluit viel over een kinderfietsje. Gelukkig had ze voldoende stootkussen en bij navraag bleek dat ze niks mankeerde.

Het hotel was zeer gedateerd maar de kamers waren wel zuiver. Prima voor de nacht maar niet prettig om het verslag te schrijven.

Uw ‘reizende reporter’ vond al snel een betere stek: restaurant Le Corbeau waar hij onder het genot van een heerlijk glas Saint-Veran begon te typen op zijn mobieltje. Je ben tenslotte niet voor niks in het departement Côte d’Or.

Franck en Tonny kwamen al snel gezelschap houden en we besloten om hier ook maar een hapje te eten.

We kwamen in gesprek met twee Nederlanders uit Zwolle en Boxmeer. Echt geoefende fietsers als je hun verhalen hoorde. Ze keken niet op van een bergje meer of minder. Een van hen vertrok binnenkort naar Vietnam om de gaan fietsen. Hij was vrijgezel en dat verklaart veel.

Vanochtend vroeg vertrokken. De eigenaresse was er nog niet dus Franck heeft de kosten van de kamers contant bij de balie achtergelaten.

De zon scheen en al snel vonden we onze route langs de Saône. De route heet vanaf nu Voie Blue.

De route van vandaag was veel afwisselender, met niet alleen water en pad maar ook leuke plaatsjes met voorzieningen.

Daarom zaten we om 9 uur al aan de koffie in Losne/Saint-Losne met 21 km op de teller.

Het werd warmer dus het ‘afpellen’ en insmeren kon beginnen.

Losne ligt op de hoogte van Nuits-Saint-Georges, dit voor de wijnliefhebbers onder de volgers.

Onze bedoeling was om via de Route du Vin door de Bourgogne te rijden maar gisterenavond hebben we na rijp beraad anders besloten.

Een wijs besluit want we hebben heerlijk gefietst vandaag. Mooie paden en langs onze wegen veel campers die wild-kampeerden, veel vissers en veel fietsers.

Via de dorpen Pagny en Seurre - hier pauze gehouden rond 11h30; erg leuke boulevard! - naar Verdun-sur-le-Doubs gereden waar we om 12h40 iets gegeten en gedronken hebben. 63 km gefietst.

En dan weer verder richting onze eindbestemming Chalon-sur-Saône.

Tonny had er zin in en schoot als een kanon richting einddoel. Franck reed voor mij omdat ik regelmatig stop om foto’s te maken voor het verslag.

Normaal wachten we op elkaar bij bepaalde afslagen etc. maar bij binnenkomst in Chalon stond er niemand. Na contact bleek Franck al bij ons hotel Saint-Jean te staan en onze ‘Snelle Jelle’ zat nog op een bankje, 6 kilometer voor de stad.

Het is allemaal goed gekomen; we zijn ingecheckt! Het hotel is oude sjiek met grote, maar gedateerde kamers. Wel midden in het centrum. Onze ploegleider heeft weer goed zijn best gedaan! En dat na 93 km fietsen.

We begonnen en eindigen met zon. Vanmiddag zelfs temperaturen van 22 graden. We zullen het wel verdiend hebben.

• 25 Mei 2024 - 17:23

Lieke:

Heerlijk de [e-2600]️Fietst een stuk prettiger Jullie schieten lekker op Geniet vanavond van [e-1f942][e-1f942]Verdiend [e-1f44d]

• 25 Mei 2024 - 17:45

Harry Van De Ven:

meestal gaat Tonny er vandoor als hij de weg kent. Nog een jonge geit.

• 25 Mei 2024 - 18:06

NicoSantiago:

[e-1f600]

• 25 Mei 2024 - 19:39

Hans:

Hans van der Westen

• 25 Mei 2024 - 19:41

Hans:

Fijn dat t weer nu lekkerder wordt, dat fietst veel aangenamet