Verrassend pad gevonden - Reisverslag uit Auxonne, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Verrassend pad gevonden - Reisverslag uit Auxonne, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Verrassend pad gevonden

Door: Dyon

Blijf op de hoogte en volg Dyon

24 Mei 2024 | Frankrijk, Auxonne

Langres is geen grote stad maar er is wel meer te doen in vergelijking met de andere plaatsen, tot nu toe. De statige panden zien er verzorgd uit en de kathedraal is zeer de moeite waard.

Dit was ook wel te zien aan het aantal Nederlanders die we hier troffen.

Ook zeer de moeite waard was het restaurant La Pignata waar we aten. Pizza au feu de bois maar met een omvang ‘‘voor het hele weeshuis’.

Na zo’n dag fietsen heb je trek maar deze formaten kregen we niet op. Verder [e-1f44c].

Bij de voorbereiding van de tocht hoop je natuurlijk op mooi weer. En richting het zuiden ga je ervan uit dat het warmer wordt.

Helaas koelt het behoorlijk af als de zon niet schijnt. We hebben lang getwijfeld maar gisteren hebben Franck en ik toch maar een trui gekocht. Wel met 70% korting!

Franck navigeert ons naar Spanje met de reisgids van Paul Benjaminse. Ik volg met de Garmin waar mijn buurman de routes opgezet heeft. Nog bedankt Hans!

De route van Benjaminse stopt in Langres en gaat verder vanaf Dijon. Hoe nu verder?

Als een echte ploeg/reisleider liet Franck zich informeren bij de plaatselijke toeristeninformatie.

De dame, die Nederlands sprak, wees op een route langs het Canal Entre Champagne et Bourgogne.

Vanochtend voor 8 uur vertrokken na een ontbijt bij de plaatselijke bakker. De zon scheen op onze ruggen.

Via de nationale route naar Couhons gefietst waar we een behoorlijke klim voor onze kiezen kregen. Ging prima - we zijn geoefend [e-1f613].

En daar was het dan….het jaagpad!

Niet echt een fietspad maar een pad met veel begroeiing, grint, zand, modder maar ook verharde stukken. Verder zijn er geen voorzieningen zodat we pas om 10h30 met 38 km op de teller onze eerste stop hadden, zittend op de rand van de stoep. Dit herhaalde zich om 12h30 na 63 km. Gelukkig was er voldoende water en hadden we restanten van het ontbijt.

Wat wel prettig is; het was zo goed als vlak fietsen en dat tientallen kilometers lang.

Het kanaal is lang, begint in de Champagne streek, en heeft heel veel sluizen.

ondanks dat het water vol zit met algen kwamen we toch een paar plezierjachten tegen.

Een ervan werd bevaren door drie gepensioneerde Amerikanen die een reis door Europa aan het maken waren. Volgende week gingen ze naar Schotland.

Ook kwamen we een Nederlander op de fiets tegen maar hij was meer dood dan levend, althans zo zag hij eruit. Hij reed ook via de gids van Benjaminse maar had de zwaarste etappes gevolgd. Blij dat onze ploegleider zich beter voorbereid heeft!

Na de middag betrok het weer zich en kwamen we terecht in een onweersbui. Schuilen onder de brug dus. En dan begint het ‘gemeukel’!

Regenkleding aan of niet; dus wel; in vol ornaat verder. Nog geen 500 meter was het droog - zelfs geen druppel gevallen!

In vol ornaat - we laten ons niet gek maken - kwamen we om 14 uur aan in Pontallier sur Saône in de hoop hier een hotel te vinden.

Geen hotel maar eindelijk wel een kop koffie.

Dan maar door en na 95 km op de dagteller kwamen we om 15h30 aan bij hotel Aquarium in Auxanne.

Fijn vlak gefietst ploegleider!

En buurman Hans; je had deze route goed geprogrammeerd!

Het weekend is begonnen! We gaan een glas wijn drinken. Moeten jullie ook doen volgers!

Bon weekend!

• 24 Mei 2024 - 17:50

Helma Van Beijsterveldt:

Proost mannen! Welverdiend!

• 24 Mei 2024 - 17:57

Marlou:

Genieten van een mooi weekend met hopelijk een beetje mooi weer !,

• 24 Mei 2024 - 18:02

Hans Van Der Westen:

Hoi Dyon en fietsvrienden.

Fijn dat je plezier hebt van de routes op je Garmin.

Jammer dat de zon nog te weinig aanwezig is, maar jullie gaan als een speer. Geniet ervan mannen.

Veel plezier en geniet van de reis.

P.S.: ik zit nu aan een lekker biertje.[e-1f972]

• 24 Mei 2024 - 18:10

Marjan :

Ja mannen het is weekend Het welverdiende glaske moet gedronken worden[e-1f377]

ik drink er een op jullie kanjers[e-1f4aa][e-1f44a]

• 24 Mei 2024 - 18:25

Reinoud:

Proost mannen, op beter weer! We schenken hier een Spaans wijntje in, iets met Marquès, om de temperatuur wat op te hogen.

• 24 Mei 2024 - 18:40

Leonie:

Goed gefietst, heren! Regen, klimmen, lunchen op de stoeprand. Op tijd naar bed vanavond.

• 24 Mei 2024 - 18:53

Karin :

Adembenemende verslagen, dank daarvoor. Het is meegenieten vanuit een koud Gôol. De rosé is zojuist ingeschonken met Surinaamse roti als maaltijd. Zet’m op coureurkes![e-1f1eb][e-1f1f7][e-1f340] groetjes, Karin

• 24 Mei 2024 - 19:01

C&C:

Fijn weekend! [e-1f942]

• 24 Mei 2024 - 19:08

NicoCamino:

Tijdens 2 rustdagen zit deze Santiagoganger, volgens het advies, lekker aan de rode wijn! En ja...álles wat met "fiets"-paden te maken heeft langs, dus laag, het water... is van Belgisch/Frans niveau. Dus gaten en kuilen en lapwerk overal. Dat houdt het kruiske wel in conditie!

• 25 Mei 2024 - 10:58

Marc Mommens (een Belg :)):

Met het we voor de boeg [e-1f60b] schol ... langs waar rijden jullie bij de grensovergang FR/ES ?

• 25 Mei 2024 - 12:22

Hans/Ada Van Helfteren:

Geweldig verslag Dyon, ga zo door heel leuk om te volgen

• 25 Mei 2024 - 15:46

Arnold Epping:

Proost mannen ! Mooie verhalen !

• 28 Mei 2024 - 11:02

Rob:

Het gaat lekker zo te lezen vanuit mijn luie stoel hopelijk gaat het beter weer worden en kunnen de regenpakken opgeborgen worden samen met de veel te dure trui

geniet van alle dagen en trap ze groet rob