Heftige dag - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Heftige dag - Reisverslag uit Langres, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Heftige dag

Door: Dyon

Blijf op de hoogte en volg Dyon

23 Mei 2024 | Frankrijk, Langres

Gisterenavond Neufchâteau onveilig gemaakt. Let op! We zitten niet in België maar in Frankrijk!

De stad is begiftigd met uitzonderlijk erfgoed en heeft meer dan 1000 jaar geschiedenis. Het is ook een van de 100 mooiste omwegen van Frankrijk. Buiten het oude centrum vonden wij het een saaie stad.

We aten in een plaatselijke brasserie en dat was prima.

Vanochtend al vroeg vertrokken om bij de bakker om de hoek van het hotel te ontbijten. Vaak zijn de ontbijtjes in Frankrijk erg beperkt en is de prijs hoog. Bij de boulanger is de prijs/kwaliteit beter.

Meteen na het verlaten richting de D1 kregen we een klimmetje van 4-6% en dat redelijk zware traject bleef tot Pompierre.

Tussen Nijon en Chatelain kwam een klim van een kilometer lang: 5%!

Een ding moet wel gezegd worden; we genieten ook van de natuur waar doorheen we karren.

Het jonge groen, de planten die in bloei staan, de koeien met de kalfjes, de ganzen en de ooievaars met hun jonkies en vandaag zag ik

zelfs een vos.

De route die we volgen is ook onderdeel van de route naar Santiago de Compostella. Een tocht die wij in 2016 hebben gefietst.

En die brede Maas wordt ineens een smal watertje. Om 12h45 arriveerden we bij de bron van deze rivier in Pouilly-en-Bassigny en dan snap je hoe nietig het allemaal kan zijn.

We hadden toen 65 km op de dagteller staan en nergens op ons pad een café, bar, restaurant of supermarkt te vinden. Gelukkig hadden we water genoeg en nog wat over van ons ontbijt. Verder grossiert Tonny in ‘Snelle Jelles’ en dat vult ook.

Bij de bron was ook een bejaard stel uit Duitsland op elektrische fietsen, een Fransman op de fiets en een dame uit Noord Nederland maar die had haar fiets in de bus staan.

Om 14h15 vonden we eindelijk een bar in Neuilly-l’Evéque waar we nog net - sluiting om 14 uur - iets konden drinken.

De laatste etappe was een pittige, voor mij.

Het klimmen was me niet in de koude kleren (lees benen) gaan zitten. Als je dan tot slot nog een klim van 8% voor je kiezen krijgt om hotel de l’Europe in Langres te bereiken dan is dat heftig.

Om 16 uur met 100 km op de dagteller vonden we het genoeg. Het kon niet anders want er was niks anders onderweg.

Wel is het weer ons goed gezind. Buiten wat regen na de middag uitsluitend droog gereden. Wel wat wind maar ook de zon hebben we gezien.

Bedankt voor de leuke reacties! Doet ons goed!

• 23 Mei 2024 - 19:12

José :

Bikkels!!! Knap hoor [e-1f4aa][e-1f4aa]

• 23 Mei 2024 - 20:00

Olga:

Goed bezig, kanjers zijn jullie en Dyon ik geniet weer van je leuke schrijftaal!!

grts Olga

• 23 Mei 2024 - 21:20

Harry Van De Ven:

Dat was een pittige met klimmen en geen koffie.

Maar hopelijk zit de stemming er nog goed in.

Veel sterkte weer morgen, want die klimmetjes ben je voorlopig nog niet van af.

• 23 Mei 2024 - 21:26

Lieke:

Geweldig mannen Wel veel klimmen [e-1f6b2]

succes morgen

• 23 Mei 2024 - 21:29

Bas Van Riel:

Langzaam gaat de conditie omhoog als ook de weg door de Pyreneeën, maar dat is tegen die tijd geen probleem, mag ik aannemen. Gr. Bas

• 23 Mei 2024 - 23:29

Maarschalkerweerd:

Voor ons volgers, zijn we blij dat je het in je benen hebt en niet in je vingers [e-1f61c][e-1f61c] weer een heel leuk verslag. Lekker uitrusten en morgen weer met frisse moed ertegenaan kanjers[e-1f44a][e-1f3fd][e-1f44a][e-1f3fd]

• 24 Mei 2024 - 00:30

Edwin Beerens :

Nog steeds ontzettende bewondering voor jullie doorzettingsvermogen ..!! En heel leuk om vanuit “ een luie stoel “ mee te reizen middels het leuke reisverslag [e-1f44d][e-1f603][e-1f603]

• 24 Mei 2024 - 07:33

C&C:

Wauw!! Wat een uitdaging toch weer! Bewondering voor allemaal maar in het bijzonder even voor jou Dyon. Dat was een pittige dag!! Moedig voorwaarts dan maar weer!! Sterkte

• 24 Mei 2024 - 08:40

Dennis :

Respect mannen. En mooi geschreven verhalen weer Dyon, leuk om te volgen. En......bijna in de Bourgogne dus tijd om na het fietsen een poar fleskus te nuttigen ;-)

• 24 Mei 2024 - 09:45

Marco:

top en respect !!

• 24 Mei 2024 - 12:43

Maarten Van Der Ven:

Denk er maar aan: beetje oefenen met klimmetjes, zijn het straks makke heuveltjes! Ga door mannen!

• 24 Mei 2024 - 16:39

Marc Mommens (een Belg :)):

Taaie bonken die Nederlanders ... Toch hoor niks van Franck ... hij is er toch nog bij dan ben ik blij [e-1f60a]