Wind, wind en nog meer wind! - Reisverslag uit Perpignan, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Wind, wind en nog meer wind! - Reisverslag uit Perpignan, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Wind, wind en nog meer wind!

Door: Dyon

Blijf op de hoogte en volg Dyon

01 Juni 2024 | Frankrijk, Perpignan

Gisterenavond om 20h00 gegeten bij Le Bistro de l’Hervé. Mooie gerechten en een leuke ambiance.

Vanochtend lang gezocht naar een bakker voor het ontbijt maar we hadden wat ruimte; onze hotelier was pas om 8 uur paraat om de stalling van onze fietsen te openen.

We moesten even zoeken naar de weg naar Vias. Vaak staat het niet goed aangegeven. Gevoelsmatig dachten we een juiste weg te nemen maar dat bleek een bijna onbegaanbare weg te zijn met kuilen en keien en…doodlopend.

Dan maar terug en bij de splitsing het ander pad nemen. Gelukkig bracht deze ‘weg’ ons naar de D612.

Na Vias had Franck een prachtige route gevonden. We reden tussen weilanden en wijngaarden; de zon scheen en ondanks dat de wind ons af en toe al flinke stoten gaf reden we rond 9h30 Sérignan binnen voor koffie met 21 km op de dagteller.

Via Vendres Plage en Cabanas Port kwamen we na veel wind op kop bij de brug over het water. We sloegen linksaf naar Cabanas Fleury en vlogen met veel wind in de rug dit gat binnen.

En dan kom je tot de ontdekking dat er geen weg verder gaat! En dat wordt nog eens bevestigd door drie lachende politieagenten!

Er is geen andere keuze: terug fietsen. Maar we zien een pad dat ons zal helpen een stuk af te snijden en wij zijn dol op voordeeltjes!

Vol energie beginnen we te trappen maar na enige tijd blijkt dat we in de schorren rijden; een weg met veel gaten en sporen en we eindigen op een soort ‘Dead Valley’. Omkeren is de enige optie.! Een prachtig avontuur, zeker als copy voor deze reizende reporter!

Met veel tegenwind de weg vervolgd - het gaf ons hoop toen we weer groetende fietsers tegenkwamen - en rond 12 uur arriveerden we in Saint-Pierre-la-Mer om te genieten van onze welverdiende LLOB. 48 km gereden en met dank aan de plaatselijke Spar.

Na de lunch werd de wind alleen maar heftiger. 27 km/uur en met name de windstoten van opzij waren heftig.

Om 13h30 pauzeerden we in het leuke plaatsje Gruissan. Na een kleine aanvaring met een nare marktkoopvrouw besloten we ons programma te wijzigen.

Door de harde wind is het niet te doen om onze doelstelling voor vandaag te halen en, gezien de boeren die uit protest op 3 juni de grensovergangen met Spanje dichtgooien, moeten we morgen die etappe achter de rug hebben.

Totaal tegen onze principes in maar onder druk van de realiteit hebben we in Narbonne om 16h06 de trein naar Perpignan genomen.

Toch nog 82 km weggetrapt vandaag!

Morgen gaan we de Pyreneeën over en zijn we in Spanje.

Onze ploegleider vertelde vanmiddag dat we gisteren100 km hebben gereden!!

Eigenlijk is het meer want zijn teller is niet goed afgesteld [e-1f60e].

De wind is ruim besproken. Verder vandaag weer lekker in de zon gefietst met temperaturen van 23 graden. We reden vandaag door het wijngebied La Clape en zagen veel bekende domaines die hier veelal Mas heten.

• 01 Juni 2024 - 17:23

Bas Van Riel:

Wind en nog eens wind is beter dan wat wij hier hebben, regen regen en nog eens regen. Succes morgen met het oversteken van de Pyreneeën.

• 01 Juni 2024 - 17:42

Dorien Van Disseldorp:

Wind en nare vrouwen. Fijn dat die pech op een dag viel. Beter dan wanneer er twee dagen door geïnfecteerd waren. Fijne avond. Morgen is een topdag. En bedankt voor de leuke verslagen

• 01 Juni 2024 - 17:47

Dennis:

Mooie foto's, mooie omgeving. Die discussie met de marktkoopvrouw en naar ik aanneem Franck........had ik bij willen zijn ;-). Succes met de laatste km's Frankrijk.

• 01 Juni 2024 - 18:18

Franck:

Nee Dennis, dat was onze reizende reporter[e-1f61c]

• 01 Juni 2024 - 18:38

Dennis:

Haha, onzen Dyon ruzie gemoakt in het frans dan [e-1f602]. Excuus voor de verkeerde aanname.

• 01 Juni 2024 - 18:54

Dyon Beerens:

Geen ruzie Dennis. Ik heb ze even fatsoensnormen bijgebracht [e-1f61c]

• 01 Juni 2024 - 19:11

Dennis:

Wel theatraal hoop ik hè [e-1f609][e-1f44d]. Je zou columnist moeten worden. Verborgen talent.

• 01 Juni 2024 - 22:07

Hans/Ada Van Helfteren:

In de Middellandse Zee leeft de grauwe haai, ook wel bekend in het Spaans als de cañabota, een imposante haai van meer dan vijf meter lang en met zes kieuwspleten. Onlangs spoelde een 4,61 meter lange vrouwtjeshaai aan bij Altea aan de Costa Blanca.

• 02 Juni 2024 - 11:40

Marjan:

Volgens mij is daar een jarige Job [e-1f973] Dion HARTELIJK GEFELICITEERD [e-1f382][e-1f38a][e-1f389] Op jouw gezondheid [e-1f37e][e-1f942]. [e-1f63b]

• 02 Juni 2024 - 12:41

Arnold Epping:

War een mooie verhalen ! Geniet er van !