Winderige dag - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Winderige dag - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Winderige dag

Door: Dyon

Blijf op de hoogte en volg Dyon

01 Juni 2024 | Frankrijk, Agde

Ik ben al een paar keer in de Camarque geweest maar had de stad Aigues-Mortes nooit bezocht. In de 13e eeuw gesticht door Saint Louis met als doel de handel met Italië en het Oosten te ontwikkelen en belangrijkste haven aan de Middellandse zee voor het Franse koninkrijk. De stad heeft echt de allures van een middeleeuwse vesting met haar 1634 meter stadswallen, haar twintig torens en haar weergang.

Het centrum was 1 km van ons hotel maar via het pad langs het kanaal en de haven waren we er snel. We aten bij ‘Le Dit Vin’ en bestelden een Côte de Boeuf voor twee met groenten. Voor drie personen was dit meer dan genoeg. Tonny wilde het vlees zelf snijden maar daar was de op leeftijd zijnde dame in de bediening het niet mee eens.

Vanochtend pas rond 8 uur vertrokken want vandaag zou er een trip van maar 78 km op de planning staan naar Agde.

Al snel vonden we onze route en reden we langs hoge bergen zout van de plaatselijke fleur de sel fabriek richting de kust, begeleid door zwermen pelikanen in de lucht. De zon scheen en er stond een frisse noord-westen wind.

Via borden werd aangegeven dat onze route afgesloten zou zijn wegens werkzaamheden maar in de praktijk kunnen fietsers er altijd wel langs is onze ervaring. Nee dus!

Er zat niks anders op dan een stukje terug fietsen en via een boeren zandweg kwamen we op de D797 terecht richting Le Grau du Roi en daar begroette de Middellandse Zee ons.

Via de kust naar La Grande Motte gereden waar we het tijd voor koffie vonden. Na de koffie de route hervat en via de kathedraal van Magualone - hier troffen we een Nederlandse dame die al 35 jaar in Frankrijk woont - zijn we als gekken trappend tegen de harde wind rond 12h45 gearriveerd in Villeneuve-les-Magualone voor onze LLOB. Het brood van artisan patissier La Vieille Porte smaakte heerlijk! Omdat we geen bankje konden vinden aten we dit keer op een muurtje achter het theater.

Na de middag werd de wind heftiger tot 36 km/uur. Schuin hangend op de fiets, om toch nog een klein beetje wind in de rug te vangen reden we met lage snelheid verder en passeerden onder andere de plaatsen Mireval en Frontignan - bekend van de zoete muskaat wijnen - en de havenstad Sète om iets na vijf bij hotel Yseria in Agde aan te komen.

Bij binnenkomst werden verrast met een grote stoet citroëns in allerlei kleuren en uitvoeringen waaronder 2CV, Dyane en Méhari.

Een zware tocht vandaag! Zoals aangegeven veel wind uit de verkeerde hoek, met name heftig bij het fietsen tussen twee waters.

De temperatuur was 24 graden vandaag en de zon heeft goed geschenen.

Het aantal gereden km heb ik niet omdat mijn teller gemaakt moet worden. Ploegleider Franck heeft de stand wel maar wil deze niet doorgeven.

Dat zegt genoeg!

We zijn twee weken onderweg en het weekend begint! We mogen weer een glaasje wijn.

• 31 Mei 2024 - 20:21

C@C:

Al pak je er 2!! Van ons mag het. Top prestatie!!

• 31 Mei 2024 - 20:22

Anneke Van Den Hout:

Wat is het weer leuk om jullie te volgen! En zo’n mooie verslagen! Super!

• 01 Juni 2024 - 07:13

Marc Mommens (een Belg :)):

Beste Tweewielers, nog veel moed en succes, Ik ga naar het Baskenland met 6 vrouwen [e-1f600][e-1f631] En opgepast: boeren protest aan grens op 03/06 .... en ik ken er alles van [e-1f621][e-1f602]

• 01 Juni 2024 - 13:02

Marjan:

Zo krijgen we nog een stukje geschiedenis mee Top Dyon[e-1f44d]Leuk de lelijke eenden heb ikzelf ook ooit gereden[e-1f425]Ga zo door mannen Toi ToiToi

• 01 Juni 2024 - 14:36

Cees En Ans:

Dyon van harte gefeliciteerd met je verjaardag [e-1f973] pak er vanavond maar samen Franck en Tonny een lekker glaasje op, samen met een portie bitterballen [e-1f602]