Regen - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Esztergom, Hongarije van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Regen

Blijf op de hoogte en volg Dyon

07 Juni 2023 | Hongarije, Esztergom

Gisterenavond heerlijk gegeten in restaurant Lamareda in Györ. Voor een zaak die in de Michelin gids staat zeer betaalbaar! We zitten in Hongarije hé!

Györ is een mooie stad met veel mooie panden die goed gerestaureerd zijn.

De komst van de Audi fabriek heeft hier welvaart gebracht.

De hele avond viel er regen en de voorspellingen voor vandaag waren niet best.

Zoals eerder aangegeven fietsen we aan de Hongaarse kant van de Donau route. Mooier en afwisselender maar de steden met hotelfaciliteiten liggen verder uit elkaar.

We besloten daarom om Komárom als einddoel van de dag te kiezen, slechts 55 km fietsen maar dat is voldoende met de hele dag regen.

Zoals verwacht startte we onze tocht vandaag rond 8 uur met regen. Pas om 8:45 uur vonden we na 8 km fietsen onze route.

In tegenstelling tot gisteren rijden we vandaag door armoedigere dorpjes.

Niemand spreekt hier een buitenlandse taal en de teksten op de gevels, borden en kaarten zijn niet te lezen voor ons.

Om 9:30 uur hield het op met regenen en dronken we koffie in Böny, de eerste mogelijkheid die we tegen kwamen.

Bij ons op het terras zat een Hongaarse man al volop aan het bier en hij deed erg zijn best om ons de route naar Boedapest uit te leggen.

Toen we de automatenkoffie proefden, begrepen we waarom hij bier dronk.

We hebben vandaag op diverse paden en wegen gereden. Fietspaden met gaten, zandwegen met kuilen, paden met zand en stukken puin, nationale wegen en bospaden met modder.

Zie ook de foto’s zodat je kunt zien dat wij anders moeten fietsen als op het pad van Tilburg naar Oisterwijk!

Bij Ács moesten we omdraaien omdat het pad dat we moesten fietsen echt niet verantwoord was.

Dus maar verder rijden en slalommen over de nationale route, van echte Hongaarse ‘kwaliteit’.

Rond de middag met 58 km op de teller, tijdens de LLOB in Komárom besloten we om nog 25 km door te fietsen. Het weer was goed; droog met een aangename temperatuur.

Toen een van ons bij een tankstation uitgebreid en lang op de toilet ging zitten besloten we om te kijken of we de mooie plaats Esztergom zouden kunnen halen. Wel een fors aantal kilometertjes verder. Franck weer aan de slag om een hotel te boeken en het andere te annuleren.

We fietsten verder en kwamen op een werkelijk prachtig fietspad terecht. Een paar jaar geleden aangelegd en zo glad als maar zijn kan. De wind kwam in onze ruggen, dus tikken met die kilometers.

De lol was echter van korte duur, net als dat mooie fietspad!

Een forse regenbui viel op ons neer en we moesten met onze fietsen op de nationale route gaan rijden.

Over die weg, met gaten en kuilen waarin het water bleef staan, trapten we verder terwijl de (vracht)auto’s met flinke vaart ons passeerden, ons nog meer besproeiend met opspattend water.

Om 16:15 uur kwamen moe maar voldaan aan bij ons hotel in Esztergom.

Buiten budget, zo goed als nieuw maar we verdienen het.

Weer 115 km - ja, je leest het goed! - dichter bij Boedapest.

• 07 Juni 2023 - 19:22

Helma:

Wat zijn jullie dyehards!

Fijn ,dat Boedapest in zicht komt.

Nog een paar dagen doorbijten met de hoop,dat het zonnetje jullie gaat vergezellen!

• 07 Juni 2023 - 20:12

Monic Lammers:

Trots op jullie!!

• 07 Juni 2023 - 20:17

Peter Pijnenburg :

Peter Pijnenburg

Veel respect voor jullie prestatie. De laatste loodjes komen eraan.

Succes mannen.

• 07 Juni 2023 - 20:52

C&C:

Als ik het goed zie is het niet heel ver meer!! Wauw wat een prestatie weer!! 115 km!! Zet

‘m op mannen!![e-1f44f]

• 08 Juni 2023 - 09:14

Olga:

Einddoel in zicht! Vandaag de laatste fietsdag.[e-1f6b4]‍[e-2642]️[e-1f6b4]‍[e-2642]️[e-1f6b4]‍[e-2642]️Wat een top prestatie hebben jullie geleverd. Door weer en wind. Ben trots op jezelf en ik op jullie mannen!! Nu nog een paar dagen bijkomen en genieten in Boedapest. Een mooie afsluiting van dit bijzondere avontuur. Veel plezier samen en voor vanavond alvast proost [e-1f377][e-1f377][e-1f377]