Oostenrijk - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu Oostenrijk - Reisverslag uit Linz, Oostenrijk van Dyon Beerens - WaarBenJij.nu

Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Dyon

03 Juni 2023 | Oostenrijk, Linz

Gisteren volop tijd gehad en genomen om de prachtige stad Passau te verkennen. Zie de foto’s.

Ieder van ons ging op eigen gelegenheid en Ad en ik troffen elkaar later bij het bekende Altes Brauhuis, een zaak waar dames in leren rokken (de grootte van de rok afhankelijk van de omvang van de dames) consumpties rondbrengen in ijzeren melkrekken.

Later troffen we elkaar bij HET restaurant met Italiaanse keuken, gevonden door onze ‘Google gastronoom’ Ad. Het smaakte prima.

Omdat we in ons pension pas om 8 uur konden ontbijten besloten we dat bij een plaatselijke bakker te doen.

De eigenaresse kon echter moeilijk afscheid nemen van deze drie Nederlandse mannen en liet ons dus wachten.

Ondanks alles vertrokken we toch rond 8 uur richting Linz in Oostenrijk.

De Donau heeft richting Linz twee mogelijkheden: de noord- en de zuid route. Zuid zou nogal wat klimmetjes geven dus besloten we de redelijk vlakke noord route te nemen.

Helaas lag deze route niet gunstig qua wind, die ons vandaag weer aardig tot last was met een kracht van 16 op kop.

Met name op de open stukken was het aanpoten.

Om 9:30 uur dronken we na 23 kilometer zwoegen koffie bij de sluizen cq watercentrale van Jochenstein waarna we een stuk verder Oostenrijk binnen reden

Bij Schlögen besloten we naar de zuid route uit te wijken. Mogelijk minder last van de wind maar de belangrijkste reden was omdat de noord weg op diverse stukken afgesloten was. De veerman verzekerde ons dat, vanaf Schlögen, de weg verder vlak zou zijn en hij heeft niet gelogen.

Omdat een groot deel van de zuid route beschut wordt door heuvels hadden we ook minder last van de wind.

Na koffie en een lichte lunch in Kobling vervolgden we ons gevecht tegen de wind en na een paar korte pauzes, onder meer in Aschenbach reden we rond 15:30 uur, met 97 km op de teller, de mooie stad Linz binnen waar we midden in de Altstadt overnachten in hotel Wolfinger.

Boven budget - we hadden geen keuze op zaterdag - maar echt ‘noblesse oblige’.

Los van de wind was vandaag een dag met zon en fijne temperaturen.

Door de weeks komen we tot op heden weinig fietsers tegen maar in het weekend wordt het drukker op de paden. Wel veel fietsers met dikke, elektrische machines.

Vandaag troffen we weer een echtpaar uit Aachen die we enkele dagen geleden ook diverse keren troffen. Hun eindstation is Linz.

Linz is, na Wenen, de grootste stad van Oostenrijk. Volop te verkennen dus!

• 03 Juni 2023 - 18:52

C&C:

En natuurlijk weer een verslag!! We kijken er elke dag weer naar uit, net zoals alle volgers!! Hartelijke groeten [e-1f596]

• 03 Juni 2023 - 21:15

Leonie:

Een kleine troost, waaien doet het hier ook flink. Ook op de racefiets was het hier vandaag doortrappen!

Succes en slaap lekker

• 04 Juni 2023 - 00:49

Dennis:

Mooi verslag weer. En reeds in Linz, Boedapest komt al in zicht. Herzlichen glückwunsch und Grussgott!

• 04 Juni 2023 - 12:02

SeN:

Mooi om weer te lezen mannen

zometeen ga ik ook een stukje fietsen op mijn” dikke elektrische”

zo te horen hebben jullie alles onder controle

geniet ervan

• 05 Juni 2023 - 08:28

Marianvanweerelt:

Zo te horen nog steeds veel tegenwind !

het zou fijn als je wat meer de wind in de zeilen zou hebben ! Maar je wordt wel beloond met een prachtige stad ! Op naar het einddoel ! Grtjes Marian